Stolt svensk

  
Idag läste jag ett inlägg på Facebook, där en kompis till mig skrev “man får vara stolt
 svensk utan att va rasist va?”Jag skrev tillbaka, självklart löjligt att ens svara på frågan. 

Det är klart som fan att man får vara stolt över sitt land, sitt ursprung annat vore ju vridet. 
Det är stor skillnad på att vara stolt svensk och att vara rasist! Jag är stolt svensk 
exempelvis när Tre Kronor tar silver i hockey-VM, när Zlatan gör mål, när Eric Saade 
kommer trea i melodifestivalen eller när Volvo ökar sin försäljning och andra liknande saker.

Jag är också stolt svensk för att vi har ett fungerande socialt skyddsnät. Det har naturligtvis 
brister, men är ändå bättre i jämförelse med många andra länder. Jag är stolt svensk när kronan 
stärks. Jag är stolt svensk eftersom vi har ideella föreningar och en kommunal musikskola och att 
det är obligatoriskt för skolbarn att lära sig simma. Bara sådan här saker som man knappt tänker 
på, sådant man numera tar förgivet i detta underbara land. Jag är också stolt svensk när  
 nya svenskar välkomnas med öppna armar.

Grattis Sverige på födelsedagen du är fantastiskt! 6 juni är en 
dag då vi gemensamt firar oss alla svenska folket. Hörrni vet ni vad jag mera är stolt över…

Jag älskar Sverige för att det alltid finns lite vardagsspänning här. Säger meteorologerna att det
 ska bli Sol, så kan det bli vad som helst. Säger de att det ska bli regn, då blir det också det. 
Med andra ord jag är väldigt stolt att vara en svensk.


Kärlek
MM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar